Hyvinvoinnin yksi merkittävin tekijä on opiskelun rytmittäminen levon ja aktiivisuuden välillä. Silloin kun on väsynyt, motivaatio katoaa. Ilman motivaatiota ei synny uuden oppimista ja ymmätämistä. Kirja ei siis ole syyllinen, vaan väsymykseni.
Tämän verran kuitenkin sain kirjasta ajatuksia konstruktivistisesta oppimiskäsityksestä:
-Oppija on aktiivinen toimija, ei passiivinen tiedon
vastaanottaja
-Oppiminen pois toistamisesta ja muistamisesta koti
ymmärtämistä, merkityksien rakentamista ja soveltamista
-Aikaisemmat tiedot, taidot, uskomukset, kokemukset ja
käsitykset ovat pohja uuden oppimiselle
+oppimisen alussa
opettajan tehtävä on ottaa ne selville, arvioida alkutilanne ja rakentaa
uuden oppiminen niiden pohjalta
-Metakognitiiviset taidot (tietoisuus omasta ajattelusta,
oppimisesta ja muistamisesta) tärkeitä
+tuesta kohti
itseohjautuvuutta
-Faktojen nimeämisestä kohden kuvaamista, selittämistä, analysointia, arviointia jne.
-Erilaisten näkökulmien, tulkintojen ja oppimismenetelmien
käyttö
-Tieto nähdään muuttuvana, väliaikaisena ja suhteellisena
-Opetussuunnitelman painopiste pois tavoitteista ja
sisällöistä kohden oppimisprosessia, tiedonhankintaa ja elinikäistä oppimista
-Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisen oppimisen
merkitys
+ajatusten
ulkoistaminen, reflektointi muilta
+lukeminen,
oppimispäiväkirja sisäinen puhe, ajattelu ym. myös vuorovaikutuksellista
(suhteessa kirjan kirjoittajan ajatuksiin, omiin kokemuksiin, ympäröivään
kulttuuriin…)
-Tutkiva oppimisprosessi (ongelma, kysymys, hypoteesi,
teoria, havainto…)
-Motivointi ja motivaation ylläpito
+tehtävien ja
oppimismenetelmien monipuolisuus
+opittavan asian
merkityksellisyys
+itseohjautuvuuden
tukeminen
+opettajan,
oppijan ja ryhmän arviointi osana oppimisprosessia
Nyt on aika laittaa aivot leposäädölle, nauttia lämmöstä, rakkaista ympärilläni ja vaan olla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti