Fyysinen oppimisympäristö

Saavun luennolle. Luento on aulatilassa, josta on läpikulku ruokalaan. Istun takana ja yritän kurkkia toisten olan ylitse nähdäkseni luennoitsijan. Äänentoisto pätkii. Keskittymiskykyni herpaantuu, ruokalan oven kolahdellessa kiinni. Tila on vetoinen, palelen.

Fyysisen oppimisympäristön tulee olla oppimista edistävää, ei estävää. Tilan muodolla ja koolla on merkitystä. Tilan yhdessä istumajärjestyksen kanssa pitäisi mahdollistaa jokaisen oppijan katsekontakti opettajaan. Kalustuksen liikuteltavuus tekee tilasta muunneltavan erilaisia oppimismenetelmiä varten. Ryhmätyöskentely ja toisten kohtaaminen onnistuu kalustesijoittelun avulla.

Muita fyysisen oppimisympäristön tärkeitä tekijöitä ovat mm. lämpöolosuhteet, ilmanlaatu, valaistus, värimaailma, melutaso ja teknologia (saatavuus, sijoittelu ja käyttäjäystävällisyys). Erityisesti huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että inkluusio on mahdollista. Esteettömyys pitäisi olla hyvin toteutettua. Itse pidän tärkeänä myös rauhallisten ja mahdollisimman virikkeetömien soppien löytymisen "pään nollaamista" varten.

Fyysinen oppimisympäristö voi olla mikä tahansa paikka, jossa tapahtuu oppimista. Se voi olla vaikkapa kirjasto, kahvila, koulun piha tai metsä.




Autenttiset oppimisympäristöt auttavat yhdistämään teorian ja käytännön. Työssä oppimispaikat ovat hyvä esimerkki niistä.


Autenttinen oppimisympäristö

Esteettinen ja viihtyisä oppimisympäristö tukee oppimista. Mikä sitten on kenenkin mielestä kotoisaa ja kaunista? Sen selvittämiseksi kannattaa ottaa oppijat mukaan ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen. Kun viihdyn, niin opin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti