Uudistunut vasu mukaan oppimiseen

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet uudistettiin 2019. Olen tutustunut VASUun kahdesta eri näkökulmasta: Miten minä toteutan VASUa työssäni varhaiskasvatuksen opettajana ja kuinka ohjaan opiskelijoita ottamaan haltuunsa uudistuneen VASUn. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että VASU ei minulle ole pelkkä paperipino, vaan käytännössä toteutuva työni perusta. On helpompaa ohjata opiskelijoita, kun on itse omat kompurointinsa ja onnistumisensa arjessa tehnyt. Omien esimerkkieni kautta minun on mahdollista tuoda autenttisuus oppimisympäristöön.

VASUssa korostetaan lapsen vahvuuksien ja mielenkiinnon kohteiden tunnistamista ja tunnustamista. Sen lisäksi mietitään lapsen tuen tarpeita pedagogiikan kehittämisen näkökulmasta. Tähän kaikkeen lisätään vielä lapsen osallisuuden tukeminen. Nämä asiat ovat muuttuneet ja niiden sisäistämisen tukeminen on keskeinen ohjaamisen osa ammatillisena opettajana. Teettäessäni aiheeseen liittyviä tehtäviä opiskelijoille, useimmilla tavoitteet suunnataan lapselle, ei omalle pedagogiselle toiminnalle. Lisäksi ensin suunnitellaan toiminta ja vasta sen jälkeen mietitään sen tavoitteet. Asiat menevät siis nurinkurin. Uuden ajatusmallin sisäistäminen on hidasta, ja sen vuoksi olenkin ottanut sen punaiseksi langaksi opetukseeni, riippumatta siitä onko kyse kuvallisesta ilmaisusta vai huoltajien kanssa tehtävä yhteistyöstä.

Työelämän vaatimuksista yksi on kyky joustavaan tiedon käyttöön. Tämä on otettu huomioon jo VASUssa laaja-alaisen oppimisen näkökulmassa. Opiskelijoiden kanssa tämä näkyy myös oppiaineiden integroitumisena, sekä tutkivana työotteena. Tavoitteeni on, että opetuksessani korostuu asioiden pohtiminen ja kyseenalaistaminen. Haluan tukea opiskelijoita näkemään puun sekä tyvestä, että latvasta. Minulle on tullut mielikuva, että vahempien opiskelijoiden on helpompi osallistua kyseenalaistavaan ja asioita monipuolisesti pohdiskelevaan opetukseen kuin nuorten. Nuoret, yleensä alle kaksikymmentävuotiaat, ovat ehdottomampia ja mustavalkoisempia näkemyksissään. Nuoret voivat ajatella, että musta kissa on aina musta. Vanhemmat voivat ajatella, että se on musta, tumman harmaa, sinimusta jne. Tunnustan, että olen nyt itse mustavalkoinen ajattelussani. Nimittäin opiskelijat ovat yksilöitä, eivät iän mukaisia massoja. Yksilöllinen ohjaus ja henkilökohtaisen oppimisprosessin tukeminen onkin opettajuuden ydinasioita.



Laaja-alainen oppiminen  VASU 2019



Olen tällä hetkellä mukana varhaiskasvatuksen opettajana työelämässä. Työnanatajani huolehtii koulutuksien avulla siitä, että pysyn ajan tasalla. Entä, jos siirryn kokonaan ammatilliseksi opettajaksi? Minulle tulee pohdittavaksi kuinka saan ajan mukaista tietoa työelämän muutoksista. Tärkeimpänä on vaalia niitä suhteita, joita minulla on tällä hetkellä työelämään. Lisäksi sosiaalisen median eri väylät tuottavat monipuolista tietoa sekä muutoksista, että työelämän kiperistä kysymyksistä.


Lähde:

https: //www.oph.fi/koulutus-jatutkinnot/



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti